Wat je aandacht geeft, groeit — en wat dát doet met je team
Hoe positieve aandacht leidt tot energie, vertrouwen en groei Als leidinggevende wil je vooruit. Je wilt dat je team groeit, dat mensen hun verantwoordelijkheid pakken en samen resultaten boeken. Maar groei ontstaat niet vanzelf. En het bijzondere is: met de beste bedoelingen kunnen we soms precies het tegenovergestelde bereiken van wat we eigenlijk willen. We […]
De kunst van teamontwikkeling in drukke tijden: Hoe kleine stappen grote resultaten opleveren

De realiteit van werkdruk in teams Laten we eerlijk zijn: in de meeste teams is werkdruk eerder regel dan uitzondering. Er zijn altijd deadlines die gehaald moeten worden, projecten die blijven opstapelen en stakeholders die aan alle kanten verwachtingen hebben. Als leidinggevende rol je van de ene meeting naar de andere, beantwoord je tussendoor nog […]
5 Oorzaken van gebrekkige samenwerking

Natuurlijk willen we allemaal een goede samenwerking in een team. Toch loopt het in de praktijk lang niet altijd op rolletjes.Maar hoe komt dat nu en wat kun je er aan doen? Oorzaken Er zijn verschillende oorzaken van een gebrekkige samenwerking in een team, die kunnen leiden tot uiteenlopende gevolgen. Hier zijn de vijf belangrijkste […]
Ik dacht, dat ik mijn team kende…

Ik dacht, dat ik mijn team kende…Ik dacht dat ik precies wist wat er in mijn team speelde, zei de leidinggevende toen ik met haar de resultaten van de Quickscan Teamfunctioneren besprak. En gelukkig: in grote lijnen bleek dit ook het geval te zijn. Het overgrote deel van de medewerkers is heel positief over de […]
Natuurlijk zijn jouw zorgteams in balans… Toch?

Hoe kun jij als leidinggevende zorgteams in balans houden.
Corona? Zorgteams besmet met stressvirus

‘Ik had zo graag met mijn team de liggende zaken afgehandeld.’ Hollen of stilstaan, het houdt maar niet op. Regelmatig spreek ik ze, de IC-verpleegkundigen, zorgmedewerkers en de leidinggevenden in de frontlinies van de zorg die met ontzetting het aantal besmettingen weer zien oplopen met alle extra maatregelen – en dus werk – die daarbij horen. Deze situatie vraagt andere kwaliteiten van een leidinggevende. Hoe ga jij dat doen?
4 Pijlers voor goed teamwork

In dit blog lees je welke 4 pijlers noodzakelijk zijn om te komen tot goed teamwork, wat dit concreet inhoudt én hoe je die kunt implementeren.
Betere samenwerking door eilandjes te verbinden

Verbeter de samenwerking in teams door eilandjes te verbinden Eilandjes binnen je team of binnen je organisatie herken je wanneer er veel gesproken wordt over ‘wij’ en ‘zij’. Deze eilandjes staan onbewust de samenwerking in de weg. Wanneer je deze eilandjes kunt verbinden, dan verbetert de samenwerking automatisch. Het loont dus de moeite om hierin […]