Corona? Zorgteams besmet met stressvirus

‘Ik had zo graag met mijn team de liggende zaken afgehandeld.’ Hollen of stilstaan, het houdt maar niet op. Regelmatig spreek ik ze, de IC-verpleegkundigen, zorgmedewerkers en de leidinggevenden in de frontlinies van de zorg die met ontzetting het aantal besmettingen weer zien oplopen met alle extra maatregelen – en dus werk – die daarbij horen. Deze situatie vraagt andere kwaliteiten van een leidinggevende. Hoe ga jij dat doen?
Help! De teamcoach komt eraan!

‘Oh ja, wij doen het dus niet goed… een teamcoach zal wel even komen vertellen hoe het zogenaamd beter moet. Lekker dan… wat weet zij dan van ons? Wiens idee is dit eigenlijk? En wie zegt trouwens dat het bij ons niet loopt?’
4 Pijlers voor goed teamwork

In dit blog lees je welke 4 pijlers noodzakelijk zijn om te komen tot goed teamwork, wat dit concreet inhoudt én hoe je die kunt implementeren.
5 stappen in begeleiding bij stress

Ik geef in 5 stappen weer hoe je een medewerker met stressklachten herkent en hoe je deze als leidinggevende begeleidt.
Betere samenwerking door eilandjes te verbinden

Verbeter de samenwerking in teams door eilandjes te verbinden Eilandjes binnen je team of binnen je organisatie herken je wanneer er veel gesproken wordt over ‘wij’ en ‘zij’. Deze eilandjes staan onbewust de samenwerking in de weg. Wanneer je deze eilandjes kunt verbinden, dan verbetert de samenwerking automatisch. Het loont dus de moeite om hierin […]
Coachend leidinggeven: wanneer wel en wanneer niet

Coachend leidinggeven: wanneer wel en wanneer niet In dit blog geef ik aan wat coachend leidinggeven is en wanneer je dit wel moet doen en wanneer je het beter niet kunt doen. Coachend leidinggeven wordt binnen veel organisaties gezien als de meest ideale vorm van leidinggeven. Coachend leiderschap betekent dat je de zelfstandigheid van je […]
Minder klachten door beter begrijpen

Minder klachten door beter begrijpen. Klachten komen voort uit het feit dat mensen elkaar niet goed begrijpen. De communicatie is niet goed verlopen. In dit artikel vertel ik je wat communicatie inhoudt, hoe je beter kunt communiceren en hoe dit leidt tot betere kwaliteit van zorg, beter begrijpen én minder klachten. Wat is nu eigenlijk […]
Aandacht voor de achtergrond verbetert de samenwerking

Tips om de samenwerking te verbeteren door meer aandacht te geven aan de mensen op de achtergrond van het team. De voorgrond trekt de aandacht en krijgt de ruimte. De achtergrond kun je door ruimte te geven, bewust in beeld krijgen. Hierdoor gaat iedereen meer meedoen en verbetert de samenwerking.
3 manieren om vertrouwen te laten groeien

3 manieren om vertrouwen te laten groeien Als leidinggevende vind jij het belangrijk dat er binnen jouw team een basis van vertrouwen is. Als er vertrouwen is, is er ook veiligheid en verbinding. Vertrouwen, veiligheid en verbinding (3 V’s) zijn noodzakelijk om elkaar te kunnen laten groeien, om elkaar feedback te kunnen geven en om […]
Minder piekeren door verbinding tussen hoofd en hart

[et_pb_section][et_pb_row][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text] In 3 stappen minder gaan piekeren, door je hoofd en je gevoel op één lijn te krijgen Je kent het vast wel: overdag gebeurt er iets op je werk, wat je rationeel wel begrijpt en waar je afstand van neemt. Maar ’s nachts gaat het toch wringen en voor je het weet lig […]
5 redenen om voor een externe coach te kiezen

in dit blog krijg jij 5 redenen wat de voordelen zijn van het inzetten van een externe coach
Hoe je samenwerking verbetert én je doel bereikt

Hoe je samenwerking verbetert én je doel bereikt Iedereen die in de zorg werkt, werkt op de een of andere manier in een team. De bedoeling is dat je door deze samenwerking meer voor gedaan krijgt. Al is het maar zo simpel, dat er daardoor altijd iemand aan het werk is op een afdeling. Maar […]