Natuurlijk zijn jouw zorgteams in balans…..Toch?
Als leidinggevende in de zorg heb jij aandacht voor jouw teams. Jij wilt dat ze in balans zijn, zodat zij goed functioneren, goede zorg kunnen leveren, elkaar kunnen ondersteunen etc.
En dan begint er iets te verschuiven….
Dat begint altijd heel erg klein. Een medewerker die eens aangeeft, dat die het best druk heeft. Een ander moppert wat extra op bewoners die zoveel eisen. Weer een ander is wat meer afwezig tijdens een teamoverleg.
Allemaal hele kleine veranderingen, waar je makkelijk aan voorbij gaat.
Zie je ook nog welke invloed dit op elkaar heeft?
Waar iedereen iets gaat schuiven, is het team als geheel ineens helemaal uit balans.
Al die kleine beetjes samen, zorgen voor een grote balansverstoring.
En dat zorgt dan weer voor meer klachten, voor meer ontevredenheid, meer verzuim, en dus nóg grotere balansverstoring.
Hoe ga je er voor zorgen, dat deze balans weer herstelt?
Wat het makkelijkste lijkt is om hier ook drastische maatregelen voor te nemen. Zo ga je misschien tijdens een teamvergadering extra aandacht geven aan hoe belangrijk het is dat we aandacht voor de bewoners hebben; dat er goed gereageerd wordt op de klachten; dat werkdruk helaas onderdeel van werken in de zorg geworden is.
Allemaal zo begrijpelijk.
En voor je het weet ben je met het team aan het wip-wappen.
En hoe is dit voor de teamleden?
Voor hen voelt dit alsof ze niet gezien worden. Zij krijgen het gevoel, dat ze te kort schieten, terwijl zij zich zo inzetten om het goede te doen, maar dat lukt niet door allerlei verschillende omstandigheden.
De kans is dan heel groot, dat de medewerkers afhaken. Letterlijk, doordat zij zich ziek melden of een andere baan zoeken. Of doordat zij zich gedragen als “intern gepensioneerden” zij doen hun werk en daarmee is het dan ook gezegd.
Allemaal gevolgen die jij helemaal niet wilt.
Jij wilt juist je team ondersteunen.
Jij wordt er ook blij van, als jij ziet dat teams goed functioneren.
Jij vindt belangrijk om de balans te herstellen.
Alleen….. hoe dan?
Dit is een moment om te denken aan de inzet van een teamcoach.
Juist iemand van buitenaf, kan een spiegel voorhouden en is geen onderdeel van het geheel.
Dit geeft niet alleen jou als leidinggevende, maar ook de teamleden veiligheid.
Een teamcoach kan ruimte creëren om te kijken wat er nu nodig is, om de balans weer te herstellen.
Om medewerkers inzicht te geven in de reden, waarom zij zijn gaan schuiven, want dat gebeurde ook niet zonder reden.
Samen kun je dan kijken wat er nodig is om weer in balans te komen.
Dit lijkt misschien wat langer te duren, maar hierdoor ontstaat er wel een echte balans en voorkom je wipwappen, verzuim en zelfs vertrek van medewerkers.
Is dit voor jou herkenbaar, neem dan eens contact met me op.