Als leidinggevende vind jij het belangrijk dat er binnen jouw team een basis van vertrouwen is.
Als er vertrouwen is, is er ook veiligheid en verbinding. Vertrouwen, veiligheid en verbinding (3 V’s) zijn noodzakelijk om elkaar te kunnen laten groeien, om elkaar feedback te kunnen geven en om met elkaar plezier te hebben.
Wat kun je doen als er geen vertrouwen is?
Vertrouwen, veiligheid en verbinding zijn zaken die moeten groeien. Om het te laten groeien moet je het dus water geven.
Hoe kun je dat doen?
Vaak wordt er dan direct gedacht aan oefeningen die je met elkaar doet, waarbij de een geblinddoekt is en de ander moet volgen. Dat is heel letterlijk vertrouwen. En is zeker niet verkeerd om een keer te ervaren.
Maar, dit is niet de manier waarop je de 3V’s uiteindelijk laat groeien.
Daarvoor is het belangrijk om hier heel regelmatig aandacht aan te geven.
Dit kun je op de volgende manieren doen.
1. Vergroot de open ruimte
De open ruimte is een term die gebruikt wordt vanuit het theorie van het Johari-window.
Dit is de ruimte van de dingen die zowel bij jouw als bij de anderen bekend zijn. Hoe groter deze open ruimte, hoe meer je van elkaar weet, hoe meer je met elkaar deelt en hoe meer je elkaar leert kennen.
Als je elkaar beter kent, is het ook makkelijker om elkaar te vertrouwen.
Dit kun je doen door alle teamleden iets te laten noemen, waarvan ze denken dat de anderen het niet weten. Dit kun je regelmatig even doen aan het begin van een vergadering.
In het begin kun je hele dagelijkse zaken benoemen (ik houd van pindakaas op mijn boterham) en geleidelijk kun je het meer werk gerelateerd maken. Zo bouw je langzaam het vertrouwen op.
2. Stort op de emotionele bankrekening
Een ander punt wat heel belangrijk is om in te investeren is het storten op de emotionele bankrekening van de ander.
Wat bedoel ik daarmee?
Iedere keer dat jij iets doet wat de ander als plezierig, fijn, meedenkend ervaart, stort je als het ware iets op de emotionele bankrekening. Hoe vaker je dit doet, hoe meer die bankrekening in het groen komt te staan.
Dit storten kun je op veel verschillende manieren doen. Door iemand te helpen bij een taak, door een keer koffie voor de anderen mee te nemen, door eens te vragen hoe het met de ander gaat, etc. Al die kleine momenten van aandacht, van belangstelling, van hulp, zijn stortingen.
Je kunt je vast voorstellen, dat als die bankrekening groen is en jij doet een keer iets, waarmee je de ander (onbedoeld) tekort doet, jij nog steeds krediet hebt. Je staat niet direct rood.
Als teamleider kun je dit stimuleren door zelf het goede voorbeeld te geven.
3. Geef meer positieve feedback op gedrag.
Hoe vaker je positieve feedback geeft op gedrag van een ander, hoe meer die ander zich gezien en gehoord voelt.
Vertel de ander dat je blij bent, dat hij op tijd op de afspraak is; dat de deadline gehaald is; dat hij er een collega bij betrokken heeft etc.
Het allerbelangrijkste is wel, dat je concreet gedrag benoemd én dat je alleen het positieve benoemd.
Het gebeurt vaak, dat er eerst iets positiefs genoemd wordt, met aansluitend iets wat de volgende keer toch echt anders moet. Dan is het effect van de positieve feedback direct teniet gedaan. Een volgende keer, zal iemand direct argwanend zijn, wanneer jij positieve feedback geeft.
Deze 3 zaken versterken elkaar. Wanneer je meer positieve feedback geeft, stort je ook op de emotionele bankrekening en vergroot je de open ruimte.
Op deze manier geef je water aan vertrouwen, veiligheid en verbinding binnen je team.
Je laat het team en het plezier groeien.