Skip to main content

Het is geen nieuws meer, dat er in de zorg een groot tekort aan medewerkers is.
Alle zorgorganisaties zetten extra in op het aantrekken van nieuwe medewerkers. Op LinkedIn en Facebook zie je de meest flitsende filmpjes, bijeenkomsten, wervingsacties etc voorbij komen. In de hoop dat mensen juist bij hen willen komen werken.

Natuurlijk begrijp ik dat en is het ook nodig om hier aandacht aan te geven.
Want het is ontzettend moeilijk om bij de teams, waar zij mensen te kort komen, aan te moeten geven, dat je niemand hebt.

Zorgprofessionals kunnen op dit moment overal aan het werk gaan. Ze worden met open armen ontvangen.

Dus wat kun je doen om ervoor te zorgen, dat medewerkers bij jouw organisatie en jouw team blijven werken?
Waardoor blijven medewerkers?

Medewerkers blijven niet doordat ze goed salaris hebben (dat krijgen ze bij een andere organisatie ook wel) en ook niet op basis van het leuke werk. Ook dat is ergens anders te vinden.



Waardoor blijven medewerkers bij jouw team?

Een medewerker blijft bij jouw team en jouw organisatie als zij het gevoel heeft er toe te doen; van waarde te zijn; gezien worden voor wie zij is met al haar kwaliteiten en hebbelijkheden.
Dán voelt zij zich verbonden!

Als zij zich verbonden, gezien en gewaardeerd voelt, dan is er automatisch meer collegialiteit, meer inzet. Dan voelt zij zich gelukkiger op het werk.
Natuurlijk is “gelukkig” voelen een groot woord, maar het ís wel zo.
En een “gelukkige” medewerker verzuimt minder, is trouw aan de organisatie, is creatiever, productiever en collegialer.
Allemaal zaken waar je als collega, leidinggevende en organisatie blij van wordt.
Deze medewerker is de ambassadeur van jouw organisatie!

tekst gaat verder onder de afbeelding >>>

Maar hoe zorg je er nu voor, dat zij zich verbonden voelt?
Dat jouw team zich verbonden voelt?

Daar moet je op investeren.


Het is niet voldoende, wanneer iedereen in jouw team de procedures kent en weet waar verantwoordelijkheden liggen. Nee helaas, daarmee voelt iemand zich nog niet verbonden.
Dan kun je je werkzaamheden uitvoeren, maar hiermee voel je je nog niet gezien of gewaardeerd.

Je voelt je verbonden met anderen op het moment dat je de ander, de persoon kent. Wanneer je meer weet van de drijfveren en de achtergrond van jouw collega.
Ik hoor je al denken: Moet je dan alle ins en outs van iemand kennen?

Nee zeker niet!


Maar op het moment dat je iets meer weet van de drijfveer van de ander, wat maakt dat die altijd daarop hamert, dat stukje juist zo belangrijk vindt of dat altijd gezeur vindt, dan begrijp je elkaar meer.
Als je elkaar beter begrijpt, dan ontstaat er vertrouwen.
Dit is niet iets wat ineens gebeurt, maar vraagt aandacht.
Steeds opnieuw.
Het heet niet voor niets: Bouwen aan vertrouwen.

tekst gaat verder onder de afbeelding >>>

Vanuit de theorie van Lencioni is dit ook de basis van een team.
Leidinggevenden en organisaties richten zich vooral op het resultaat wat je als team neerzet, maar juist de basis wordt vergeten.

Wanneer je het vergelijkt met een huis, zou je kunnen zeggen dat alle medewerkers de stenen zijn en dat het vertrouwen het cement van dit huis is. Dat zorgt ervoor dat het huis stevigheid krijgt en houdt het bij elkaar.

Aandacht en investeren op verbinden en vertrouwen voorkomt dat medewerkers vertrekken en heeft ook minder verzuim tot gevolg.

Maar het allerbelangrijkste is dat medewerkers gelukkiger zijn en ambassadeurs van je organisatie worden.

Wil jij je medewerkers binden aan jouw en de organisatie?

Neem contact met me op en kijk op mijn website voor meer informatie

>