Corona? Zorgteams besmet met stressvirus
‘Ik had zo graag met mijn team de liggende zaken afgehandeld.’ Hollen of stilstaan, het houdt maar niet op. Regelmatig spreek ik ze, de IC-verpleegkundigen, zorgmedewerkers en de leidinggevenden in de frontlinies van de zorg die met ontzetting het aantal besmettingen weer zien oplopen met alle extra maatregelen – en dus werk – die daarbij horen. Een periode van relatieve rust was welkom geweest.
Een periode met ruimte om op een normale ontspannen manier met elkaar en de mensen die zorg nodig hebben om te gaan. En met de bezoekers die weer mogen komen in de verpleeghuizen waar alle activiteiten weer opgepakt kunnen worden. Dachten de zorgprofessionals even iets meer lucht te krijgen en te ontspannen, lijkt het coronanet zich weer te sluiten. Weer die extra belasting voor zowel de teamcoaches als de teamleden want hoe flexibel ben je als mens en als team in tijden van stress?
Angst is nooit een goede raadgever. De werkstress kruipt er ongemerkt in en je merkt deze pas op wanneer er een rustige periode aanbreekt. Als leidinggevende en teamcoach is het daarom belangrijk dat je de vinger aan de pols van de individuele teamleden houdt. Signalen vroegtijdig herkennen en erop inspelen is cruciaal voor een goed functioneren van het zorgteam.
Vakantie en de zorg
Het lijkt wellicht een open deur maar ik ben ervan overtuigd dat zorgmedewerkers vakantie nodig hebben. De boog kan niet altijd gespannen zijn. Te hoge werkdruk en korte lontjes kunnen al heel snel het gehele team in een negatieve spiraal meetrekken.
Vakantie en ontspannen is weldadig maar hoe coach je die zorgprofessionals die gestrest op vakantie gaan en bij terugkomst weer direct in een stresssituatie belanden? Hoe houd je ze gemotiveerd en gelukkig? Als leidinggevende streef je naar een gezond en energiek team. Een team dat van samenwerken en aanpakken weet en een positieve mindset uitstraalt. Maar wat als de teamleden niet willen? Of kunnen?
Gevraagd: flexibele teamcoach
Hoe coach jij jouw zorgmedewerkers eigenlijk? Haal je jouw schouders op en denk je dat het wel losloopt en dat het team met een paar aanwijzingen ‘de weg wel zelf weet te vinden’? Ik hoop het niet. Er is echt meer nodig.
In situaties van onzekerheid en veranderingen hebben teams leidinggevenden nodig die flexibel zijn; die kunnen omgaan met stress en kunnen inspelen op nieuwe situaties. Leidinggevenden die leiderschap tonen én oog hebben voor hun medewerkers, leidinggevenden die coachende vaardigheden hebben en deze in de dagelijkse praktijk kunnen inzetten.
Niet om met het team te gaan navelstaren, maar om goed te kunnen aansluiten bij de teams zodat deze optimaal functioneren in sterk wisselende situaties en de teams overeind blijven staan.
Dat vraagt veel van de eigentijdse leidinggevende en teamcoach. Managementvaardigheden zijn natuurlijk aardig, maar hoe zit het met jouw coachende vaardigheden? Luister je (opr)echt naar de wensen en gevoelens van de teamleden en kun je er inlevend op inspelen?
Teamcoaching in de zorg
Wil jij als leidinggevende jouw coachende vaardigheden vergroten om jouw team(s) te leiden op een manier waarop alle medewerkers tevreden optimaal kunnen presteren? Doe dan mee aan mijn training voor ‘Teamcoaching in de Zorg’ die na de vakantie start. Neem gerust contact met mij op voor inhoud, data, tarieven en locaties. Uiteraard verzorg ik mijn training ook inhouse.
Jeanneke Bruning is zelfstandig coach. Na jaren gewerkt te hebben als muziektherapeute en als leidinggevende in de zorg, beschikt zij over een brede ervaring. Zij is licentiehouder bij Rendement van Geluk, aangesloten bij de NOBCO (Nederlandse Orde van Beroepscoaches) en maakt gebruik van de ethische beroepscode en de klachtenregeling van de NOBCO.