‘Oh ja, wij doen het dus niet goed… een teamcoach zal wel even komen vertellen hoe het zogenaamd beter moet. Lekker dan… wat weet zij dan van ons? Wiens idee is dit eigenlijk? En wie zegt trouwens dat het bij ons niet loopt?’
Opmerkingen waarbij elke leidinggevende het liefst stilletjes de ruimte verlaat. Want hoe is het eigenlijk zo ver met dit team gekomen en wat valt er nu nog te zeggen nu de toon gezet is en alle communicatie toch tot niets leidt?
Gedoe in het team
De nachtmerrie voor menig leidinggevende, een losgeslagen team. De aankondiging van de komst van een externe teamcoach kan daarbij tot heftige reacties leiden van de betrokken teamleden. Want, zo redeneren ze, als we een teamcoach krijgen, moet er toch wel van alles met ons aan de hand zijn. ‘We functioneren niet goed!’
Waar rook is, is vuur. Laten gelijk maar vaststellen dat een externe teamcoach niet voor niets wordt ingeschakeld. Voor de hand liggende redenen zijn dat er ‘gedoe’ in het team is of het team heeft ‘weerstand’ en in de organisatie gaan ‘verhalen rond’ over het team.
Je hebt van die momenten bij een team waar communicatie, harmonie en efficiency achter de horizon verdwijnen. En wie durft wie nog aan te sturen? Herkenbare situaties en herkenbare reacties. Even herkenbaar is het antwoord op de vraag hoe dit team beter intern kan samenwerken om optimaal het steentje bij te dragen.
De teamcoach, pottenkijker of redder?
De teamcoach, verguisde redder in nood die eraan gewend is dat halsstarrige teamleden eerst de kat uit de boom willen kijken omdat ze niet op pottenkijkers zitten te wachten. En die in dat gat springt waar een leidinggevende de taak boven het hoofd is gegroeid en de organisatie in het duister tast hoe om te gaan met alle taken, verwachtingen en veranderingen op de werkvloer en daarbuiten.
Als externe teamcoach heb ik vaker met dit bijltje gehakt. Ik ken de reacties, de situaties en ik ken mijn opdracht en toegevoegde waarde. Natuurlijk heeft de leidinggevende mij op de hoogte gebracht over de toestand van het team en heb ik aangegeven waar ik hem of haar kan ondersteunen om de gewenste verandering door te voeren. Ik heb daarin mijn specifieke en persoonlijke aanpak; mijn programma heeft al menig vlot losgetrokken en weer op koers gebracht. Waarbij transparantie en vertrouwen – dat ook ík moet winnen bij iedereen – voorop staan.
Van groep naar team
Eén onderdeel uit mijn programma is aandacht. Al snel zie ik teamleden ontdooien en praten en lachen met elkaar. Een opbouwende dialoog ontstaat en individuele wensen en het gemeenschappelijke doel schuiven weer naar de voorgrond. Omdat er (opnieuw) vertrouwen en openheid is, groeit het gevoel en de noodzaak om vooruit te gaan en die taak te vervullen waarvoor het team in het leven is geroepen. Ook naar andere teams en de leiding toe.
Lekker geolied team
Uiteraard loopt niet altijd alles direct van een leien dakje. Hoe snel een team weer volledig kan functioneren, hangt ook af van de mate van averij die het team heeft opgelopen en de relaties binnen de organisatie.
Mijn programma kent voldoende kennis, ervaring, stappen, methodieken én die dosis gezonde humor om op elk moment het beste uit de teamleden halen. Van een groep mensen met uiteenlopende wensen en ideeën tot een lekker geolied team. Gemotiveerde mensen, blije gezichten. Waarbij ook de rol van de leidinggevende opnieuw en verfrist wordt verankerd om soepel maar duidelijk en doelgericht sturing te geven.
Wanneer het team weer op stoom is, zit mijn taak erop. En dat is goed want uit een nieuwe hoek hoor ik ze alweer roepen: ‘Help! De teamcoach komt eraan!’
Heeft jouw organisatie behoefte aan een professionele teamcoach die ‘rust in de tent brengt’ en wil je meer weten over mijn programma, neem dan gerust contact met mij op voor een kennismakingsgesprek.
Jeanneke Bruning is zelfstandig coach. Na jaren gewerkt te hebben als muziektherapeute en later als leidinggevende in de zorg, beschikt zij over een brede ervaring. Zij is licentiehouder bij Rendement van Geluk, aangesloten bij de NOBCO (Nederlandse Orde van Beroepscoaches) en maakt gebruik van de ethische beroepscode en de klachtenregeling van de NOBCO.