5 Stappen voor het goede gesprek bij angst en onzekerheid
Dit is een tijd waarin veel mensen te maken hebben met gevoelens van angst en onzekerheid.
Zeker bij zorgmedewerkers zijn deze gevoelens in meer of mindere mate aanwezig.
Gelukkig wordt hier op heel veel plekken al aandacht voor gegeven, door bijv. de inzet van extra psycho-sociale ondersteuning, de inzet van gratis online coaching etc. Maar wat doe jij als leidinggevende hiermee? Hoe kom jij tot het goede gesprek hierover?
Vaak merk je deze gevoelens op, komt een medewerker je opzoeken of komen ze ter sprake bij de koffie of tijdens een overdracht moment.
Hoe zorg je er nu voor, dat dit gesprek goed verloopt.
Wanneer je deze 5 stappen volgt, heb je de meeste kans op een goed verlopen gesprek.
1. Maak tijd voor de medewerker
Wanneer iemand naar je toekomt en aangeeft, dat hij de situatie spannend vindt, maak tijd voor een gesprek. Als je in gedachten eigenlijk al naar een volgende afspraak moet, kun je niet echt luisteren en dat merkt de ander. Dan kun je niet de verbinding maken
2. Zoek een rustige plek op om in gesprek te gaan
Dit weet iedereen en toch gebeurt het dat je onbewust het gesprek op de gang aangaat, omdat je “even” tijd wil maken en toch wil laten merken, dat je het belangrijk vindt, ook al ben je op weg naar iets anders
3. Geef deze gevoelens de ruimte
Dit is wel de moeilijkste stap. Vraag door waar iemand echt bang voor is. Laat iemand benoemen hoe de angst speelt en vraag daarop door (slaap je er slecht van, zie je er tegenop om weer aan het werk te gaan, hoe voelt het voor haar). Dan maak je echt verbinding met de ander en mogen deze gevoelens er ook zijn.
4. Erken de gevoelens
Het is logisch dat iemand angstig is, want deze angst is reëel. We kunnen van alles proberen te voorkomen, maar 100% garantie dat je niet besmet wordt, is er niet. Zelfs als je alles helemaal opvolgt, kan ik je nog niet garanderen, dat er niets gebeurd. Zo kun je onbedoeld anderen besmetten als jij zelf ziek wordt.
5. Wat ligt er binnen de cirkel van invloed
Laat de ander zelf vertellen waar zij zelf invloed op uit kan oefenen. Wat kan zij doen om de kans op besmetting te verminderen. Wat doet de organisatie en wat doe jij als leidinggevende om de kans op besmetting zo klein mogelijk te maken.
Stap 3 en 4 zijn in de praktijk het moeilijkste. Het is menselijk om jezelf ongemakkelijk te voelen, wanneer een ander deze gevoelens uit. Iedereen is dan geneigd om direct met de oplossingen te komen, de maatregelen te benoemen die gedaan worden.
Onbewust kun je de ander het gevoel geven, dat deze gevoelens er niet mogen zijn.
De meeste mensen die deze gevoelens uiten, weten rationeel ook dat het belangrijk is om afstand te houden, vaak je handen te wassen etc. Én toch zijn deze gevoelens er.
Dus laat dit in het gesprek er ook zijn.
Wanneer je het gesprek volgens deze stappen voert, is de kans het grootste dat de ander zich gehoord en erkent voelt. Dat er een verbinding tussen zijn gevoel en zijn ratio gelegd zijn en dat hij daadwerkelijk meer rust kan ervaren. Dat deze gevoelens er mogen zijn, zonder dat hij zich er helemaal door laat leiden.
Succes met deze gesprekken