Leiding geven in de zorg in tijden van Corona
Als leidinggevende in de zorg in deze tijd van Corona crisis ligt er veel op je bord en zijn er veel zaken die je aandacht vragen.
Een luisterend oor, is hierbij altijd belangrijk.
Om te beginnen heb ik ontzettende waardering voor iedereen die in de zorg werkt. En zeker in deze tijd van Corona crisis.
Of je nu in het ziekenhuis werkt, de gehandicaptenzorg, de ouderenzorg of waar dan ook. Iedereen staat nu frontlinie.
Dit geldt niet alleen voor de medewerkers die daadwerkelijk aan “het bed staan” oftewel de directe zorg leveren, maar ook voor leidinggevenden.
Ik ben zelf 10 jaar leidinggevende in de zorg gewerkt en kan me hier een goede voorstelling van maken.
Leidinggevende in de ouderenzorg
Besmetting
Als jij nu leidinggevende in de ouderenzorg bent, dan maak je je zorgen om de Corona besmetting. Stel dat één van de bewoners besmet raakt, wat moet je dan doen? Wat betekent dit voor de medewerkers, want als één van hen besmet raakt, dan gaat dit zo het hele verpleeghuis door. Alle bewoners van het huis horen al tot de risico groep. Wat kun jij dan doen om dit zo goed mogelijk te voorkomen en in te perken?
Natuurlijk ben jij niet alleen bang voor besmetting, maar zijn ook je medewerkers hier bang voor. Want ook al heb je allerlei voorzorgsmaatregelen genomen, dan weet je nog niet zeker of je het kunt uitbannen. Misschien is er iemand wel onbewust besmet geraakt.
Extra maatregelen en extra werk
Daarnaast zie je dat ook het nemen van deze extra maatregelen voor veel extra handelingen zorgen voor de medewerkers. Hoe zorg jij, dat iedereen deze maatregelen goed opvolgt. Ook als er nog geen besmettingen zijn, want dan is het wel veel extra werk.
Binnen de teams, zie je dat medewerkers hier ook heel verschillend op reageren. De een maakt zich duidelijk meer zorgen dan de ander. Ook het extra werk wat erbij komt, wordt heel verschillend ervaren. Jij ziet dat medewerkers echt enorm betrokken zijn, dat zij met heel veel verantwoordelijkheidsgevoel hun werk doen. Dat zij zichzelf soms erg wegcijferen.
Dat alles maakt het voor jou moeilijk hoe jij hierin de medewerkers kunt ondersteunen. Want het laatste wat jij wilt, is dat medewerkers over hun grenzen heen gaan en uitvallen.
Bewoners
Ook zie jij dat bewoners het lastig vinden. Hun hele dagstructuur is weggevallen, doordat er geen dagbesteding meer is; de familie niet meer langskomt; er niet meer gezellig samen gegeten kan worden. Voor veel ouderen is dit lastig te begrijpen en zorgt voor veel vragen naar en extra druk op de medewerkers en ook naar jou, als leidinggevende.
Familie
Tegelijkertijd krijg jij ook vragen van familie. Die maakt zich zorgen. Ook zij missen het contact en zien de moeite die hun vader of moeder met deze situatie heeft. Het uitleggen van de situatie beklijft maar even.
Hoe zorg jij dat de familie en betrokkenen de goede informatie krijgen. Wat vertel je wanneer en op welke manier? Familie wil wel alle ontwikkelingen (hoe klein dan ook) weten, maar is dat slim. En als je het voor de één goed doet, vindt de ander weer dat je teveel of te weinig informatie geeft.
Wanneer dan ook de berichtgeving vanuit de media soms erg tegenstrijdig is, is het moeilijk hoe je hierop ingaat.
Thuis
En als je dan van je werk thuis komt, dan loopt daar ook alles anders. Zo missen je 2 pubers hun vrienden en hobby’s en hangen ze vooral achter de computer te Netflixen en zitten ze op Social media.
Je man is ook thuis aan het werk en mist ook zijn collega’s en zijn sociale contacten. Als jij dan normaal je vrije dag zou hebben en even het huis voor jezelf, zit het huis nu vol. Het is lastig om zelf tot rust te komen en jezelf weer op te laden.
Zeker wanneer de zorg alsmaar doorgaat, is het heel verleidelijk om ook zelf alsmaar door te gaan.